مقالات

در وبلاگ توزین صنعت آفاق، سعی کردیم اطلاعات کاربردی و مفیدی را در مورد ترازوها و  نحوه استفاده از آن ها در اختیارتان قرار دهیم.

راهنمای خرید ترازوی آشپزخانه

راهنمای خرید ترازوی آشپزخانه

زمانی که به دنبال اندازه‌گیری دقیق مواد لازم برای تهیه غذاها و دسرها هستید، دیگر نیازی به حدس و گمان نیست، زیرا ترازوهای آشپزخانه به کمک شما آمده‌اند تا میزان مواد مورد نیاز را با دقت بالا تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر یک متخصص تغذیه برای شما 30 گرم نان تجویز کرده باشد، می‌توانید با استفاده از ترازوی آشپزخانه این مقدار را به دقت اندازه‌گیری کنید و وزن مواد غذایی‌تان را ثبت کنید. در اینجا راهنمایی برای خرید این وسیله را ارائه می‌دهیم تا نکات ضروری برای انتخاب یک ترازو مناسب را در اختیارتان قرار دهیم، پس با ما همراه شوید.

راهنمای خرید ترازوی آشپزخانه

اگر به پخت شیرینی یا دسر در خانه علاقه‌مند هستید، اندازه‌گیری دقیق مواد اولیه برای شما بسیار مهم خواهد بود. ترازوی آشپزخانه ابزاری دقیق برای اندازه‌گیری است که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. چه برای وزن کردن مواد غذایی و چه برای اندازه‌گیری وعده‌های غذایی، استفاده از ترازو راهی آسان برای دستیابی به دقت در آشپزخانه است. هنگام خرید ترازوی آشپزخانه، باید به چند معیار توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
به طور کلی، ترازوی آشپزخانه در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار موجود است. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که کدام یک را انتخاب کنید: دیجیتال یا عقربه‌ای؟ در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر دو نوع ترازو خواهیم پرداخت.

ترازوی آشپزخانه دیجیتال

بهتر است بدانید که ترازوی دیجیتال به طور کلی دارای ویژگی‌های فنی متنوعی است، از جمله نمایشگر LCD، خاموش شدن خودکار و قابلیت صفر کردن خودکار. دقت این نوع ترازو معمولاً یک گرم است، به این معنا که حداقل وزنی که می‌تواند تشخیص دهد 1 گرم می‌باشد. برخی از مدل‌های ترازوی دیجیتال همچنین امکان ذخیره‌سازی اطلاعات را دارند که می‌تواند کار شما را راحت‌تر کند.

ترازوی آشپزخانه آنالوگ یا عقربه‌ای

این وسیله معمولاً از یک عقربه چرخان و یک فنر تشکیل شده و بیشتر برای اندازه‌گیری مواد غذایی با وزن بالا استفاده می‌شود، زیرا دقت آن نسبت به مدل‌های دیجیتال کمتر است. کار با ترازوی آنالوگ بسیار آسان است؛ به این صورت که مواد غذایی را در سینی یا کاسه قرار می‌دهید و عقربه‌ها وزن را نشان می‌دهند.
یکی از مزایای ترازوی عقربه‌ای این است که به باتری نیازی ندارد، که این نکته مثبتی برای این نوع ترازو محسوب می‌شود. با این حال، فرسودگی فنر ترازو با گذشت زمان می‌تواند دقت آن را کاهش دهد و باعث شود که عملکرد آن به اندازه‌ای که باید، کارآمد نباشد.

نکات کلیدی قبل از خرید ترازوی آشپزخانه

برای انتخاب یک ترازوی آشپزخانه مناسب، لازم است به نکات خاصی توجه کنید و به برخی سوالات پاسخ دهید تا بتوانید بهترین گزینه را با توجه به نیازها و بودجه‌تان پیدا کنید. با بررسی عوامل مهم در هنگام خرید، اطمینان حاصل خواهید کرد که انتخاب شما برای مدت طولانی کارایی خواهد داشت و از خرید خود راضی خواهید بود.

نوع ترازو را تعیین کنید

آیا ترازو عقربه‌ای نیازهای شما را برآورده می‌کند یا یک ترازو دیجیتال برای شما مناسب‌تر است؟ اگر به دنبال اندازه‌گیری مواد غذایی حساس مانند زعفران هستید، بهتر است ترازویی با دقت اندازه‌گیری 1 گرم تا 2.25 کیلوگرم انتخاب کنید. در این حالت، ترازوی دیجیتال گزینه بهتری خواهد بود. اما اگر قصد دارید غذاهای سنگین را وزن کنید، می‌توانید از هر دو نوع ترازو بهره ببرید. به طور کلی، صفحه نمایش جذاب و دقت بالای ترازوهای دیجیتال آن‌ها را به انتخابی مناسب تبدیل کرده است.

دقت اندازه‌گیری ترازو را مدنظر قرار دهید

شما می‌توانید بدون استفاده از ترازو نیز آشپزی کنید، اما استفاده از آن می‌تواند به بهبود کیفیت آشپزی شما کمک کند و طعمی ماندگار به غذاهای شما ببخشد. بنابراین، مهم است که ترازویی که انتخاب می‌کنید، دقیق و قابل اعتماد باشد.
از آنجا که خطا در اندازه‌گیری با ترازوهای آشپزخانه مطلوب نیست، پیشنهاد می‌شود که دقت اندازه‌گیری ترازو را از فروشنده بپرسید و با مقایسه دقت مدل‌های مختلف، بهترین و دقیق‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

این مطلب را هم بخوانید : راهنمای استفاده از ترازوی آشپزخانه!

بررسی سطح ترازو

سطح ترازو به محلی اشاره دارد که مواد غذایی بر روی آن قرار می‌گیرند. از آنجا که تمیزی لوازم آشپزخانه از اصول مهم در خانه‌داری به شمار می‌رود، پیشنهاد می‌شود از ترازویی استفاده کنید که اجزای آن به راحتی قابل جداسازی و مونتاژ مجدد باشند. این ویژگی باعث می‌شود که ظرف یا کاسه‌ای که بر روی ترازو قرار می‌دهید، به راحتی قابل شستشو باشد و نگرانی کمتری از بابت تمیزی داشته باشید. علاوه بر این، برخی از برندهای ترازوی آشپزخانه با ارائه ظرف‌های مخصوص برای نگهداری مواد غذایی، امکان جلوگیری از کثیف شدن ترازو را فراهم کرده‌اند.

بررسی وضوح صفحه نمایش دیجیتال

اعداد نمایش داده شده بر روی صفحه ترازوی آشپزخانه باید به راحتی قابل خواندن باشند و نیازی به فشار آوردن به چشم‌ها نباشد. در برخی مدل‌ها، وجود نور پس‌زمینه کمک می‌کند تا اعداد بهتر دیده شوند. با این حال، هنگام خرید باید توجه داشته باشید که ظرف یا کاسه نگهدارنده مانع از خواندن اعداد نمایشگر نشود.

توجه به قابلیت مقیاس‌بندی محوری

یکی از ویژگی‌های مهم که ممکن است برای شما حائز اهمیت باشد، امکان تبدیل واحدهای اندازه‌گیری به یکدیگر است. همچنین، ویژگی صفر شدن خودکار نیز بسیار کاربردی است؛ زیرا به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به محاسبات ذهنی، مواد اولیه را به راحتی اضافه کنید.
حافظه ترازو به شما این امکان را می‌دهد که در روزهای شلوغ، مقیاس‌ها را فراموش نکنید و بدانید که از چه مقیاس‌هایی برای مواد غذایی استفاده کرده‌اید. وجود تایمر و زنگ در ترازو نیز به شما یادآوری می‌کند که زمان اضافه کردن مواد غذایی فرا رسیده است و هیچ چیز را فراموش نخواهید کرد.

در نظر گرفتن نشانگر باتری

نشانگر باتری به شما اطلاع می‌دهد که باتری ترازو در حال اتمام است تا بتوانید آن را تعویض کنید. اگر نمی‌خواهید در حین آماده‌سازی مواد غذایی غافلگیر شوید، به نشانگر باتری هنگام خرید توجه کنید.

انتخاب ترازو با دکمه‌های تخت یا لمسی

ترازویی که دکمه‌های برجسته دارد، تمیز کردن آن ممکن است کمی دشوار و زمان‌بر باشد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود ترازویی با دکمه‌های لمسی یا تخت انتخاب کنید تا زمان کمتری را صرف پاک‌سازی ذرات مواد غذایی از روی دکمه‌ها کنید.

بررسی حداکثر حساسیت و ظرفیت ترازو

ترازویی که انتخاب می‌کنید ممکن است نتواند مقادیر کم مانند ادویه‌ها را به درستی اندازه‌گیری کند. بنابراین، هنگام خرید، نوع و حجم مواد غذایی که ترازو قادر به اندازه‌گیری آن‌هاست را بررسی کنید. آیا این ترازو می‌تواند آجیل و ادویه‌ها را اندازه‌گیری کند؟ همچنین، آیا ظرفیت آن تا 5 کیلوگرم است یا برای اندازه‌گیری مواد غذایی مانند گوشت نیاز به ترازوی دیگری دارید؟

توجه به قیمت ترازو آشپزخانه

عوامل مختلفی مانند برند، تولیدکننده، دقت اندازه‌گیری، نوع آنالوگ یا دیجیتال، ابعاد و طراحی، و ویژگی‌های اضافی مانند حافظه بر قیمت ترازو تأثیر می‌گذارند. اگر به ظاهر آشپزخانه خود اهمیت می‌دهید و می‌خواهید ترازو را در معرض دید قرار دهید، باید به طراحی و شکل آن نیز توجه کنید و ترازویی را انتخاب کنید که با سایر لوازم آشپزخانه و دکوری‌های منزل هماهنگ باشد. یکی از نکات مهم در خرید ترازو این است که قبل از خرید، بودجه خود را مشخص کنید. اگر به‌طور روزانه از ترازو استفاده می‌کنید، می‌توانید یک مدل با قیمت بالاتر را انتخاب کنید؛ اما اگر استفاده شما محدود به موارد خاص است، نیازی به هزینه زیاد برای خرید ترازو ندارید.

بررسی قابلیت حمل ترازو

اگر قصد دارید ترازو را در کابینت قرار دهید یا آن را جابجا کنید، باید به وزن و ابعاد آن توجه کنید تا ترازویی با اندازه و وزن مناسب برای فضای آشپزخانه خود انتخاب کنید.

مدل‌های پرفروش ترازوی آشپزخانه

در ادامه، به معرفی برخی از برندهای پرفروش ترازوی دیجیتال آشپزخانه می‌پردازیم. شرکت‌هایی مانند متئو، کمری، فلر، والرین، هایتک، هاردستون، پارس خزر و یونیک از تولیدکنندگان معتبر این نوع ترازوها هستند. این ترازوی دیجیتال معمولاً دارای ویژگی‌هایی نظیر صفحه نمایش LCD، تنظیم صفر، دقت اندازه‌گیری تا 1 گرم، ظرفیت اندازه‌گیری تا 5 کیلوگرم و نشانگر تعویض باتری می‌باشد. از مدل‌های پرفروش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترازوی آشپزخانه کمری مدل EK 4150

ترازوی آشپزخانه مدل SF 400

ترازوی آشپزخانه کانستنت مدل 003 B-014192

ترازوی آشپزخانه کد B 05

در برخی از این مدل‌ها، امکان اندازه‌گیری وزن مایعات با دقت 1 میلی‌لیتر نیز وجود دارد. همچنین، دکمه‌های نرم و باکیفیت از دیگر ویژگی‌های برخی از این ترازوی‌ها هستند.

این مطلب را هم بخوانید : تاریخچه پیدایش ترازو و ترازوهای دیجیتال

نتیجه‌گیری
ترازوی آشپزخانه یک ابزار ضروری برای اندازه‌گیری دقیق وزن مواد غذایی به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر به یکی از ملزومات اصلی هر آشپزخانه تبدیل شده است. در این مقاله، تلاش کردیم شما را با عوامل و نکات کلیدی برای خرید ترازوی آشپزخانه آشنا کنیم. در نتیجه با توجه به این نکات، می‌توانید ترازویی مناسب با نیازهای خود انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مقالات وبلاگ